ثبت نام اولین سلسله از دوره های آموزشی طلیعه معرفت با موضوع اسلام شناسی- ویژه استان یزد

tali
 

موسسه اندیشه و فرهنگ اسلامی یزد با همکاری حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان اقدام به برگزاری اولین دوره از سلسله مباحث اسلامی شناسی نموده است. این دوره ها از تاریخ ۱۵ بهمن ماه سال جاری در  قالب کلاس ( حضوری و مجازی) و کارگاه علمی در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هر هفته در محل دانشگاه یزد برگزار خواهد شد..علاقه مندان جهت اطلاع از مواد درسی می توانند از اینجا و اینجا اقدام کنند

افرادی که تمایل به شرکت در این دوره ها را دارند ،تا روز ۲۵ دی ماه می توانند با تکمیل فرم مشخصات فردی در دوره ثبت نام نمایند.

ضمنا علاقه مندان می توانند از طریق کانال تلگرامی موسسه به نشانیandisheislami@ پیگیر فعالیت های موسسه باشند.

چنانچه در هریک از مراحل ثبت نام دچار مشکل شدید، می توانید با شماره ۹۱۳۸۵۲۵۸۲۷ تماس بگیرید.

 

تکمیل فرم ثبت نام

از تلنگر «ابوالاعلی مودودی» به علوم اسلامی تا تلقی از دین در فضای علمی امروز

 

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ دکتر مهدی گلشنی عضو شورای انقلاب فرهنگی است. وی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دغدغه اسلامی کردن علوم را داشت و به نوعی نام وی با این بحث گره خورده است. ماحصل گفت‌وگوی گلشنی را می‌خوانیم:

Dr.Golshani-250x170

*در گام نخست، پیشینه و صبغه‌ای از بحث و تاریخچه علوم انسانی اسلامی ذکر کنید و بفرمائید تا چه میزان می‌توان برای این دانش امکان محقق شدن قائل شد؟

چیزی تحت عنوان علوم اسلامی نبوده است. وقتی به دوران تمدن اسلامی برمی‌گردیم می‌بینیم  که علم این عالمان عین دین و دین آنها عین علم آنها بوده است. این عالمان دینی با عینک دینی  به علم نگاه می‌کردنند ابن سینا، خواجه نصیر،ابوریحان به این صورت است.
در علوم جدید هم نیوتن، لایب نیس، کپلر، گالیله به این صورت است و همه این تفکر را دارند کار علمی که انجام می‌دهند عبادت است یعنی کار علمی خودشان را یک عبادت تلقی می‌کردند. صد سال که از نیوتن فاصله می‌گیریم قضیه عوض می‌شود علت آن هم ظهور بعضی از فلاسفه است که معتقد بودند باید دنبال تجربه و چیزهای رفت که ریشه در تجربه دارند. حس گرایی، هیوم بسیار تاثیرگذار بود. هیوم روی کانت هم تاثیر گذاشت بنابراین صد سال بعد از نیوتن جو به کلی عوض می‌شود کانت، داروین کاملا اعتقادات ضد دینی و جو علم  را غیر دینی کردند. همین مسئله  پوزیتویست‌ها را تشویق کرد و آنها سراغ چیزهای رفتند که ریشه در حس داشت.

زمانی‌که به آخر قرن نوزدهم می‌رسیم تقریباً این برداشت غالب می‌شود که در علم جایی برای دین نیست. اما در قرن بیستم حادثه دیگری اتفاق می‌افتد و آن ظهور پوزیتیویست‌های منطقی است. از دید این متفکرین هر آنچه ریشه در حس نداشته باشد بی‌معناست. بنابراین قضیه را تشدید می‌شود و در فیزیک هم یک جریانی اتفاق می‌افتد که همین حس گرایی را تقویت می‌کند.

در سال۱۹۵۰ دو جریان و اتفاق  مهم رخ داد. در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم این تردید شکل گرفت که آیا علم می‌توانند تمام مسائل بشر را حل کند؟ نهرو، معروفترین نخست‌وزیر هند در سال ۱۹۵۰ مصاحبه‌ای می‌کند و می‌گوید جنگ و کشتاری که در ژاپن رخ داد این فکر را پیش می‌آورد که آیا علم را می‌توان کنترل کرد؟

منظور شما از علم چیست؟ بعد از این تردید وارد یک جریان دیگری می‌شویم که معتقد بود علم نمی‌تواند جوابگوی همه سوالات باشد و نمی‌توان همه پاسخ‌ها را از علم بگیریم. این بحث‌ها باعث شد که تردیدی حاصل شود. در هندوستان یک کالج اسلامی تاسیس می‌شود.  در این کالج یک سری تعلیمات دینی تدریس می‌شد. ولی خروجی این تعلیمات این بود که دانشجویان اکثرا با گرایش‌های مارکسیستی و بی دینی بار می‌آمدند به همین خاطر تلاش برای علوم اسلامی آغاز شد.

کسی که اولین بار در عالم اسلامی سخن از علم اسلامی کرد «ابوالاعلی مودودی» بود. زمانی که دیدگاه وی در علوم اسلامی مطالعه کردم بسیار حیرت کردم. همان طور که می‌دانید مودودی فیلسوف عالی مقامی نبود ولی تعبیر فیلسوفانه از علم را خوب درک کرد.

*با توجه به توضیحی که شما دادید علم در غرب هیچگونه تلازمی با دین ندارد و کاملا منفک از هم هستند به نظر شما این امکان وجود دارد که ما مبانی علوم انسانی را از غرب بگیریم؟

در تفحصی که من کردم به این نتیجه رسیدم در مسائل مربوط به علم  اسلام و دو دین ابراهیمی دیگرفصل مشترک زیادی دارند. وقتی از علم صحبت می‌کنید علوم انسانی و غیر انسانی ندارد از یک سری اصول سخن می‌گویید وقتی نیوتن از قانون جذب خود سخن می‌گوید ابتدا از قانون اول، دوم و سوم حرکت سخن می‌گوید. نمی‌توان علم را شروع کنید مگر به اصولی معتقد باشید. علم از دو قسمت تشکیل شده است.  یک قسم آن آزمایش است و قسم دوم تئوری سازی. فرضیات این قابلیت را دارند که الهی و ضد الهی باشد در سال ۱۹۳۰ کم کم مسلمانان در جهان اسلام متوجه می‌شوند که نسبت به دین بی توجهی کرده‌اند و برای دین کاری نکردند و از تحولات روزعقب افتاده‌اند. بنابراین اشخاصی مانند دکتر حسین نصر یا آقای نقیب الطاس در مالزی مسائلی را مطرح کردند که علم در یک فازی می‌تواند اسلامی و غیر اسلامی می‌برد.

*مبنای این تمایز چیست؟

این افراد در پی این نبودند که کار علم جدید کنار بگذارند. آن‌ها بر این باور بودند که باید جمع بندی‌ها اسلامی و الهی باشد. بعد از این اظهار نظرها کنفرانس‌های زیادی  راه افتاد. مرحوم «ضیاء الحق» در کنفرانسی شرکت کردند و برنامه ضیاء الحق این بود که علم در سیاست اسلامی چه نقشی دارد. من نیز در سال ۱۹۸۴ در یکی از کنفرانس ها شرکت کردم و یکی از قدیمترین مقالات را روی فلسفه علم اسلامی ارائه دادم. این مقاله در کانادا‌، آمریکا چاپ هم شده بود. زمزمه‌های علم دینی نیز بعد از انقلاب اسلامی در ایران قوت گرفت.

علم نمی‌تواند روی مسائل اخلاقی حرف بزند بنابراین مسائل اخلاقی را از کجا و از چه منبعی باید گرفت و استخراج کرد؟ چرا عدالت، صداقت خوب است ولی علم نمی‌تواند روی این ارزشها حرف بزند. علم نمی‌تواند یک سری از سوالهای ما را جواب بدهد اصلا از کجا آمده و به کجا می‌رویم و هدف ما از زندگی چیست؟ و جالب است این را بگویم که این سوالها را افراد با دین طرح نکردند کسانی که در علم مدارج سطح اول داشتند و جایزه نوبل برده بودند یک سری سوالات مطرح کردند. این افراد معتقد بودند علم نمی‌تواند جوابی به این سوالات بدهد و باید از دین، فلسفه، هنر جواب اینها را گرفت. عده‌ای دیگر گفتند یک سری سوالات مطرح است که علم نمی‌تواند جواب آنها را بدهد.

*برخی مصادیق آن را مطرح کنید؟

علم نمی‌تواند یک سری سوالاتی که در خود علم مطرح است را جواب بدهد. اصلا قوانین فیزیک از کجا آمده است چرا ما می‌توانیم طبیعت را بفهمیم؟ این توانایی انسان آن هم به کمک ریاضی که ریاضی هم که مخلوق ذهن انسان است چه طور می‌توانیم طبیعت را توضیح بدهیم؟ این است که باعث شده است که بگویند چتر وسیعتری بر علم حاکم است که جواب آن دغدغه‌های بنیادی دارد.
دانشمند  با یک سری مسائل وسیعتری سر و کار دارد. کسی که ادعا می‌کند می‌خواهم جهان را بفهمم یک مسئله خیلی وسیعی در ذهن خود دارد.چارچوب آن باید وسیعتر باشد نباید بگوید که فقط چون ماده در دسترس اوست و محسوس است فقط ماده وجود دارد. وقتی که شما صحبت از علم می‌کنید علوم انسانی غیر انسانی ندارد در هر رشته‌ای با یک سری اصول عام سروکار داریم.
میل به وحدت‌گرایی در بین همه انسانها هست. از زمان یونانیان تا زمان ما این وحدت جوی وجود داشته است. یک فیزیکدان درجه اول روسی که مقیم آمریکاست می‌گوید علوم جدید را از ادیان ابراهیمی گرفته‌اند بنابراین آن فرضیات خیلی عام و مهم ریشه در دین دارند و شما هم چاره‌ای ندارید جز اینکه یک عده اصول عام را فرض کنید تا بتوانید مسائل را حل کنید.

*این تلقی در فضای علمی امروز ما چه جایگاهی دارد؟

تلقی که الان از دین در محیط ما است؛ این است که دین فقط به اخلاقیات و یک سری تکالیف شرعی خلاصه می‌شود. اما باید بگویم که تلقی ابن سینا ، کپلر و حتی نیوتن از دین این نبود. آنها معتقد بودند که کار علمی انجام می‌دهند یک نوع عبادت است همانطور که ما می‌گویم حج گذاران، نماز خواندن و روزه گرفتن یک نوع عبادت است. آنها نیز بر این باور بودند که مطالعه طبیعت هم یک نوع عبادت است این تلقی در غرب و شرق مشترک بود.
کسی که لیزر را کشف کرد و برنده جایزه نوبل شد بر این عقیده بود که کار علمی یک نوع عبادت تلقی می‌شود. یک دانشمند روسی هم رئیس رصد خانه «سپتر بلگر» نیز می‌گوید من کار علمی را یک نوع وظیفه علمی تلقی می‌کنم. به سیره ائمه هم که نگاه کنیم متوجه می‌شویم که امیر المومنین می‌فرمایند «علم آموزی بزرگترین عبادت است». بنابراین برداشت آنها از علم در یک سطح وسیعتری بوده است. یک چارچوبی که هم فعالیت علمی را در بر می‌گیرد هم نگرشی را به محیط در نظر می‌گیرد هم تکالیف شخصی ما را در نظر می‌گیرد.
کاربردهای علم فراوان است؛ ببینید امروز چقدر از ابزارهای علم برای نابودی بشر بکار می‌رود. می‌آیند میکروب می‌سازند میکروب‌های بیولوژی که قابل حمل است و نابود می‌کند. زمانی که بمب اتمی را روی هیروشیما ریختند پشیمان شد که چرا این کار را کرده است و بعد آخر عمرش گفت اصلا من اگر یک بار دیگر به دنیا بیام فیزیک را بخاطر آثار تخریب دنبال نمی‌کنم.

منبع: ایکنا

انتخاب موسسه اندیشه و فرهنگ اسلامی یزد به عنوان موسسه برگزیده در هشتمین کنگره پیشگامان پیشرفت

 

برترین‌های هشتمین کنگره پیشگامان پیشرفت در مراسم اختتامیه کنگره معرفی و تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پایان کنگره پیشگامان پیشرفت که روز پنج‌شنبه با حضور دانشجویانی از سراسر کشور در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، از ارائه‌دهندگان مقالات، وبلاگ‌ها، نشریه و موسسه علمی فعال در زمینه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تقدیر شد.

در مراسم اختتامیه این کنگره یک روزه با حضور دکتر واعظ زاده، رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تنی چند از معاونان و مدیران این مرکز و اساتید شرکت کننده در کنگره از ارائه دهندگان 9 مقاله برتر در قالب سخنرانی و پوستر تقدیر شد.

میلاد عرب، الناز غنیمت، انسیه قربانی پور، حسن محمد میرزایی و بهاره بهارلویی در بخش پوستر و علی شمس اسفندآبادی و محمدعلی فیض‌پور(مقاله مشترک)، فاطمه مرسلی، علی رضا خرم روز و کبری پرداخته در بخش سخنرانی به ترتیب حائز رتبه‌های برتر شدند.

 

 

 

 

1447918103056 amin khosroshahi-19

 

 

 

در اختتامیه هشتمین کنگره پیشگامان پیشرفت همچنین از نشریه انجمن مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس و موسسه اندیشه و فرهنگ اسلامی یزد به عنوان نشریه و موسسه برگزیده تقدیر شد.

در این مراسم همچنین تعدادی از دانشجویان از جمله محمد طالاری، دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک دانشگاه تربیت مدرس، ناهید کریمی، دانشجوی فناوری اطلاعات، سید مصطفی موسوی، دانشجوی MBA دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی‌های کوتاهی ارائه دادند.

بر اساس این گزارش، کنگره‌های پیشگامان پیشرفت طی سه سال گذشته هر شش ماه یک بار به همت مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با هدف اطلاع رسانی در مورد فعالیت‌های انجام شده در خصوص تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و هم اندیشی و تبادل نظر با دانشجویان در راستای گفتمان سازی و جلب مشارکت جوانان کشور در تدوین و تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شده است

 

 

 

فراخوان پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

 

در فرایند تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابتدا لازم است یک الگوی اجمالی که دربردارنده عناصر اصلی الگوست( الگوی پایه ) طراحی شود. الگوی پایه  مبنای تدوین الگوی تفصیلی است و بخش­های اصلی آن عبارتند از: مبانی، آرمان، رسالت، افق و تدابیر. اینک با تلاش فکری جمع گسترده­ای از اندیشمندان، پیش‌نویس­های اولیه‌ای از اسناد الگوی پایه فراهم و از طریق وبگاه کنفرانس در دسترس جامعه علمی کشور قرار خواهد گرفت. نقد و بررسی این پیش­نویس‌ها با هدف تکمیل و  تعمیق الگوی پایه  و انسجام بخشی اجزای آن از اهداف اصلی این کنفرانس است.

به گزارش دبیرخانه کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، فراخوان پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «الگوی پایه پیشرفت» منتشر شده و در وبگاه کنفرانس به آدرس http://conference.olgou.ir  قابل مشاهده است.محورهای اصلی پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به شرح زیر است:

محورهای اصلی پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به شرح زیر است:

1- مبانی اسلامی پیشرفت

2- آرمان

3- رسالت نظام اسلامی و ملت ایران

4- افق و تدابیر

آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار تا 30 دی­ماه 1394 است و زمان برگزاری کنفرانس نیز روزهای 29 و 30 اردیبهشت­ ماه 1395 می‌باشد.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر از محورهای تفصیلی کنفرانس به وبگاه کنفرانس مراجعه نمایند.

9

فراخوان هشتمین کنگره پیشگامان پیشرفت

به گزارش دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، فراخوان هشتمین کنگره پیشگامان پیشرفت با موضوع «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ افق و تدابیر» آماده شده و در وبگاه کنگره پیشگامان پیشرفت قابل مشاهده است. بخش‌های هشتمین کنکره پیشگامان پیشرفت عبارتند از: 1- مقالات علمی کوتاه؛ 2- شعر پیشرفت؛ 3- آثار تصویری (عکس، فیلم کوتاه و پویانمایی)؛ 4- وب‌نویسی و شبکه‌های اجتماعی؛ 5- فعالیت‌های مستمر دانشجویی در راستای پیشرفت. آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار تا 5 آبان‌ ماه 1394 است و زمان برگزاری کنگره، 28 آبان ‌ماه 1395 می‌باشد. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه کنگره رجوع نمایند

8.

دوره های تخصصی سواد رسانه ای

 

مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی جهت تربیت طلاب و دانش پژوهان محقق و نویسنده در مبحث سواد رسانه ای، سینما، حکمت و فلسفه هنر، رسانه های نوین و مدیریت راهبردی رسانه؛ دوره تخصصی سواد رسانه ای برگزار می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی، امروزه رسانه های قدرتمند مثل سینما، رادیو و تلویزیون، تلفن همراه، ماهواره و شبکه های اجتماعی با نفوذ به خلوت گاه های جوانان جهان، تاثیر شگرفی بر روحیه واندیشه مردم جهان دارند و بر حوزه های علمیه و دانشگاه هاست که با شناخت دقیق و تحلیل سیاست های استراتژیک صاحبان سرمایه که پشتیبان مالی رسانه ها هستند، به بصیرت افزایی خواص و عوام جامعه مدد رسانند و از تاثیرات منفی رسانه ها بکاهند.

مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با توجه به سیاست های تبلیغی و دینی خود، تلاش می کند زمینه های مناسب را در این جهت مهیا کند. دوره تخصصی سواد رسانه ای نیز گامی مهم برای رسیدن به این هدف می‌باشد که در کنار سایر برنامه های این مرکز تلاش می کند در این مسیر حرکت کند. این دوره که از مهرماه 1394 تا خرداد ماه 1395 برگزار شده و بعد از اتمام دوره مدرک معتبر داده خواهد شد، ویژه علاقه‌مندان فارغ التحصیل یا در حال تحصیل حوزه و دانشگاه می‌باشد.لازم به ذکر است دوره ویژه خواهران نیز با همکاری حوزه علمیه جامعه الزهراء(س) و در آن مرکز برگزار می‌شود. همچنین هزینه این دوره برای یک سال 50 هزار تومان می‌باشد.                                                                                                                           

اهداف تربیت مربی در این دوره بدین شرح است:

تربیت طلاب و دانش پژوهان محقق و نویسنده در مبحث سواد رسانه ای و سینما.

تربیت مبلغ رسانه پژوه و زمان شناس (از حیث فعالیت های رسانه ها وسینما در ایران و جهان)

نگارش مقالات و کتاب هایی در حوزه سواد رسانه ای و سینما با گرایش تحلیل قرآنی

برگزاری دوره های عمومی‌تر برای سایر اقشار و مراکز با کمک دانش آموختگان

تربیت مشاوران مذهبی و کارشناسان متخصص رسانه برای تولید محصولات رسانه ای با کیفیت

تربیت طلاب متخصص در خصوص نقد وبررسی فیلم ها وسریال های نوین

همچنین محورهای دروس در این دوره بدین شرح است:

1- فرم و ساختار:

مبانی نقد و تحلیل فیلم

ساختارشناسی سینما (بررسی تکنیک و فرم سینما)

روش های تحلیل پیام های رسانه ای

2- حکمت و فلسفه هنر

چیستی و ماهیت رسانه های تکنولوژیک

زیبایی شناسی از دیدگاه اسلام و غرب

فلسفه و حکمت هنر اسلامی و غرب

بررسی انتقادی نظریه های رسانه و ارائه رویکردهای اسلامی

دین و رسانه (یهود و صهیونیسم، مسیحیت، اسلام، هندوئیسم، بودیسم و تائولیسم)

3- رسانه های نوین

مطالعات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

دین در فضای بازی های رایانه­ای و موبایلی

تحلیل و بررسی شبکه های ماهواره ای

جنگ سایبری و تکنیک های عملیات روانی در رسانه

اخلاق و فقه رسانه های نوین

4- مدیریت راهبردی رسانه

آینده پژوهی سینما

مدیریت و برنامه ریزی راهبردی رسانه و سینما (در دو جبهه خودی و بیگانه)

جریان شناسی سیاسی- فرهنگی سینمای ایران و جهان

معنویت و رسانه

قابل ذکر است علاقه مندان می توانند جهت ثبت نام تا دهم مهرماه به صورت اینترنتی به سایت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی به آدرس زیر مراجعه نمایید.

www.eshragh.info



 

 

بیانیه‌ی اعلام برائت جمعی از سازمان های مردم نهاد استان یزد به مناسبت روز قدس

بسم الله الرحمن الرحیم بَرَاءةٌ مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِینَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِکِینَ این اعلام برائتی است از طرف خدا و رسول او نسبت به مشرکانی که با آن‌ها پیمان بسته‌اید. بیانیه‌ی اعلام برائت جمعی از سازمان های مردم نهاد استان یزد به مناسبت روز قدس در زمانه‌ای که در خشکی و دریا به دست مردم، فساد صورت می‌گیرد؛ در زمانی که مؤمنین، مؤمنانه‌تر و کافرین معاندانه‌تر؛ متقین نورانی‌تر و منافقین منفقانه‌تر در کشاکش‌اند تا نور و نورانیت حق را زیاد و کم کنند. در هنگامی که هنوز زخم یهود و نصارا بر پیکر اسلام و بر پاره‌ی تن اسلام التیام نیافته، زخم‌ها و آتش‌های نامسلمان‌های داعش یعنی پیروان مکتب ابوسفیان بر پیکر جامعه‌ی اسلامی فرود آمده؛ آن ملعونین هم به جان مسلمان و مسیحی، شیعه و سنی افتاده و هم به وهن مذهب و رسوخ در اعتقادات همت گماشته‌اند. زخم داعش زخمی عریض و عمیق بر جهان اسلام شده و از هرسو که نگاه کنی، مفسدان مصلح نما و فریب خوردگان و فریب‌کاران آن زخم‌ها را پاره پاره و شرحه شرحه می‌کنند. هنوز بغض گلوی مسلمانان از داعش سر باز نکرده بود و پیکرهای شهیدان مدافع کیان اسلام به خاک سپرده نشده که وهابی‌های ملعون، نامسلمانان و یهودیان مخفی در کسوت شیوخ، مسمعانه به شیاطین گوش فرا می‌دهند و یمن، سرزمینی با آینده‌ای روشن را بر سر نیزه کرده‌اند؛ در زمانه‌ای که شیاطین جولان می‌دهند، سپاه حق و مرزداران ایمان و عقیده مانده‌اند کجای این آتش را بخوابانند. آتشی که برپاکننده‌ی آن ابلیس است، مجری آن شیطان بزرگ، آمریکای جنایت مسلک، هیزم آن دلارهای حرام نفتی سعودی ها و کافران و منافقانِ محارب است؛ آتشی که تنها قساوت دو هزار ساله‌ی یهود و عناد تئوریزه شده لژهای فراماسونری آن را به پا کرده است. فراموش نمی‌کنیم یهود و نصارا، رژیم صهیونیست و آمریکای جنایتکار، استعمار پیر دستشان تا مرفق در خون مسلمانان غوطه‌ور است. در این زمانه به خدا پناه می‌بریم. از دینی می‌آییم که تبری، از ارکان آن است. از قیامتی می‌هراسیم که خون به آسمان پاشیده‌ی علی‌اصغرها دامان فاعلین و مشارکین و ساکتین و راضیین به این جنایات را می‌گیرد. در زمانی هستیم که محور مقاومت اسلامی به دلایل مختلف از جمله شرارت شریران، فریب فریب‌کاران، بصیرت عوامانه یا به قاعده‌ی دفع افسد به فاسد به عهد و پیمانی با دشمنان راضی شده‌ایم. خداوندا این عهد را و رضایت بر این عهد را دستمایه‌ی مواخذه‌مان قرار مده؛ چرا که می‌دانیم دشمن، دشمن است حتی اگر با او صلح شود، بیزاری لازم است چرا که او وقتی به اعماق دوزخ فرستاده شد هم‌پیمانان خود را نیز با خود می‌برد. خداوندا این پیمان و این تلاش‌ها را من حیث دفع شرّ کافر از قاطبه‌ی مسلمانان بپذیر، ما را جزء برائت جویان از دشمنان خودت قرار بده. خداوندا امضای ما سازمان های مردم نهاد، راهپیمایی و اعلام برائت ما را از مشرکین، حمایت ما را از مسلمین، زکات ما را در جهت حمایت مستضعفین و دعای ما را برای ظهور حجت خدا بر زمین مقبول درگاه ربوبی و رحمانی خودت بپذیر؛ و شاهد باش که ما امضا کنندگان این اعلامیه برائت می‌جوییم همان‌سان که خدا و رسول آن برائت می‌جویند از کسانی که با آن‌ها پیمان بسته شده است.

 

عینکت رو عوض کن!

 

در این داده نما نگاه مکاتبی همچون اومانسیم، سکولاریسم،مارکسیسم و لیبرالیسم و همچنین نگاه اسلامی درباره زندگی و فرزند آوری مطرح شده است.

 

پایگاه پژوهشی تحلیلی راهبردی


 

جهت دریافت بروی عکس کلیک نمایید

 

dade-nama-einak

نشست علمی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دانشگاه علم و هنربرگزار می شود

 

در سال های اخیر که چشم انداز 1404 و 1414 برای مملکت اسلامی ایران در اسناد بالادستی دیده شده و در مرتبه ای بالاتر متفکران، اندیشمندان و نخبگان در تلاش برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اند که با همراهی و کمک اقشار مختلف جامعه به خصوص دانشجویان این مهم امکان پذیر است، لازم است تا جامعه علمی به عنوان مجسم کنندگان این چشم اندازها با نقش و جایگاه خود در نظام آبادانی و سازندگی کشور آشنا باشند و در این راستا قدم های خود را با کمک پیش نیازها و مبانی اصولی و اساسی بردارند تا انشاالله همت خود را در این راستا یعنی تولید، تدوین و ترویج الگوهای اسلامی و ایرانی مبذول نمایند.

جهت تبیین و گفتمان سازی این مسئله حیاتی نشستی با  موضوع تاملی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و با حضور دکتر فاتح راد عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در روز دوشنبه 28 اردیبهشت 94 در مکان سالن اجتماعات داشگاه علم و هنر ساعت17 برگزار می گردد.irani

نشست های تاملی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در یزد برگزار شد

به همت موسسه اندیشه و فرهنگ اسلامی یزد، نشست های تاملی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور دکتر فاتح راد، آینده پژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در روزهای 28 و 29 اردیبهشت 1394 برگزار گردید.

-

 

از جمله در روز دوشنبه 28 اردیبهشت نشست ایرانیان در ثریا با همکاری دانشگاه علم و هنر و با حضور مسئولین دانشگاه و حضور آقایان عبدالهی مدیر کل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری ، جعفری معاون  مدیر کل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری و دکتر صالحی عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه علم وهنر و دانشجویان در سالن اجتماعات این دانشگاه با حضور استاد برگزار گردید.

و همچنین در عصر روز سه شنبه 29 اردیبهشت نشست هم اندیشی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با همکاری دفتر جبهه فرهنگی استان یزد و بنیاد نخبگان یزد در سالن مفاخر این بنیاد برگزار گردید. این برنامه با حضور مسئول دفتر جبهه فرهنگی یزد و همکاران ایشان و نیز با حضور نخبگان فکری و فرهنگی برگزار شد.

در این دو روز جناب آقای دکتر فاتح راد پنج نشست را با اقشار مختلف فکری و فرهنگی شهر یزد برگزار نمودند.

 

fateh-rad

 

-2

علم و علم آموزی در سیره انبیاء

رسول خدا(ص):

یا عالم باش یا در حال آموختن دانش و وقت خود را در بیهودگی صرف نکن

دوران امامت سه امام بزرگوار پس از واقعه‌ی عاشورا، یعنی امامان سجاد، باقر و صادق علیهم‌السلام را می‌توان دوره‌ی تبیین فکری، علمی و فرهنگی اسلام ناب دانست. در این دوران بود که امام سجاد علیه‌السلام با تلاش علمی خود و نیز با بهره‌گیری از قالب مناجات و دعا، به بازسازی پایه‌های اسلام ناب پرداختند. در ادامه‌ی حرکت ایشان،   امام باقر علیه‌السلام  هندسه و چهارچوب اسلام اصیل نبوی و علوی را با اصول و فروع دین تبیین نمودند و سپس امام صادق علیه‌السلام پایه‌های دین را بر آن بنا نهادند و مرجعیت علمی، دینی و سیاسی ائمه را تثبیت کردند.

دریافت فایل باکیفیت طرح

نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپایی و امریکای شمالی

 

همانطور که اطلاع دارید، نامه رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپایی و امریکای شمالی(بخوانید همه جوانان دنیا) منتشر شد و حتی صرف انتشار این نامه توسط تعداد نسبتاً محدودی سایت و اکانت شبکه های اجتماعی، بازتاب گسترده ای در بین خبرگزاری ها و رسانه های بین المللی به همراه داشت.

این نامه و موجی که مستقیماً توسط رهبر عزیزمان ایجاد شده است، فرصت استثنایی و بی نظیری است تا ما به عنوان سربازان این جبهه فرهنگی به تکلیف خود جهت صدور اسلام و انقلاب اسلامی به سراسر دنیا و بیداری اذهان جوانان سایر کشورها عمل کنیم و همان طور که پدران و مادران مان در ایجاد انقلاب اسلامی ایران نقش ایفا کردند، ما هم در ایجاد انقلاب جهانی که در محدوده ی ذهن و فکر افراد رخ خواهد داد، به وظیفه خود عمل کنیم.
اما واکنش خبرگزاری های غربی برای به فراموشی سپردن این رخ داد تاریخی، انتشار خبر مرگ ملک عبدالله پادشاه سعودی بود تا ازاین طریق عمر خبر و اثرگذاری کم شود. لازم است زمانی بگذرد تا تاثیرات و اتفاقات بعدی چهره از حوادث مهم این برهه از تاریخ جهان بگشاید.

پیام رهبر انقلاب به نشست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا هم که در فردای آن روز منتشر شد حاوی نکاتی تامل برانگیزی می باشد. لازم است عموم جوانان به این نکته اساسی "فریفتگی به همان اندازه زیان‌بخش است که بی‌خبری" که از مفاد این نامه بود مد نظر خود داشته باشند.

دانلودpdfنامه